Articles

Spirit news

Möt Lars och Li på New Nordic Beverage

2018 förverkligade Lars och Li drömmen om att skapa premiumviner och drycker av vilda blåbär. Idag är New Nordic Beverage en välkänd och etablerad producent på den svenska dryckesmarknaden.

Hej! Berätta lite om er historia, hur och varför startade ni er verksamhet som spritproducenter?

Från 2018 har vi producerat kvalitetsviner på blåbär och lingon. Bärvinerna Rålund och Bergskär matchar maträtter på ett fantastiskt sätt, och kan ersätter traditionella viner gjorda på druvor. Genom att använda naturråvaror som växer vilt i skogen, kan miljöpåverkan minskas då ingen odling, bevattning eller svampbekämpningsmedel behövs.

Inom barvärlden märktes en brist på högkvalitativa likörer baserade på svenska bär. När Emil Åreng provade våra hemmagjorda bärlikörer, bestämde vi oss för att tillsammans skapa världens främsta likörer med svenska bär av exceptionell kvalitet. På New Nordic Beverage delar vi Emils passion för att lyfta fram och ta vara på de fantastiska vilda bär som vi har i Sverige.

Berätta lite om er produktionsprocess, vilka metoder och råvaror använder ni er av?

EPISK Blåbärslikör och EPISK Hallonlikör är framställda med inspiration av den svenska likörtraditionen som sträcker sig tillbaka i generationer. Bären tas omhand med omsorg, insvept i sprit med omrörning under 90 dagar, innan de varsamt pressas. Därefter får likören mogna tillsammans med precis den rätta mängden socker, vilket skapar en underbar rundhet.

För EPISK LIKÖR använder vi enbart svensk ekologisk sprit, bär och socker. Våra blåbär frodas vilt i de norrländska skogar medan hallon växer där solen strålar generöst under sommaren.

Vilka utmaningar har ni mött som spritproducenter, och hur har ni övervunnit dem?

Vi har mött utmaningar på grund av monopolet i Sverige och de stränga regler för försäljning till konsumenter. Vår enda möjlighet är att placera produkterna på Beställningssortiment, vilket innebär höga logistik- och distributionskostnader hos oss producenter.

Genom samarbete med en av Sveriges största distributör inom barbranschen kan vi ger fler konsumenter möjlighet att uppleva de fenomenala drycker vi skapar av de unika svenska kvalitetsråvarorna. Tillsammans med Emil Åreng strävar vi efter att etablera en stark varumärkesidentitet för svenska likörer.

Vad är era framtidsplaner för företaget?

Vi vill genom vår verksamhet på New Nordic Beverages bidrar till en grön omställning av de svenska middagsborden. Det gör vi genom att förädla de hälsosamma och klimatsmarta bär och frukt från Sverige med ren natur och frisk luft.

Och vi fortsätter skapa nya och spännande produkter med inspiration från svenska likörtraditioner, för att möta efterfrågan på marknaden och konsumenternas förväntningar. På marknadssidan siktar på bredda verksamheten, attrahera nya målgrupper och intensifiera marknadsföring i Sverige.

Har ni några nya produkter eller innovationer på gång?

Vi arbetar kontinuerligt med testbatcher för att ta fram nya smaker med nya svenska råvaror i vår produktion. Planen är att lansera fyra nya bärlikörer under det kommande året.

Hur ser ni på den framtida utvecklingen av er bransch?

När det gäller den framtida utvecklingen av dryckesbranschen tror vi att flera trender kommer att påverka den:

Hälsomedvetenhet
Ett ökat fokus på hälsa kommer påverka konsumenternas val av drycker. Vi ser en växande trend av alkoholfria alternativ.

Hållbarhet
Konsumenter blir alltmer medvetna om miljöpåverkan av våra livsmedel, och dryckesproduktion. Klimatsmarta råvaror och etiskt ansvarstagande blir ännu viktigare faktorer för att möta konsumenternas krav.

Gårdsförsäljning
Marknadsföring, distribution och försäljning av alkoholhaltiga drycker kan förändras om det blir gårdsförsäljning i Sverige.

Tre snabba! Favoritcocktail?

Hallon Hallon från Facit Bar

Favoritbar?

Facit Bar

Vilken känd person skulle ni vilja dricka en cocktail med?

Michelle Obama eller Björn Ferry.

Tack så mycket Lars och Li, vi ser väldigt mycket fram emot samarbetet med er!

Tack, detsamma!